U kontekstu govorenja o identitetu kršćana, u propovijedi na misi u Domu sv. Marta u Vatikanu 9. lipnja, mnogi su iÅ¡Äitali da je papa Franjo progovorio i o MeÄ‘ugorju, iako MeÄ‘ugorje izrijekom nije spomenuo. Poruku te njegove propovijedi može se sažeti u naslovu »Ne razvodnjavati kršćanski identitet!« kako je to uÄinila Ika, a tako ju iÅ¡Äitava i profesor dogmatske teologije dr. Ivica Raguž, dekan KatoliÄkog bogoslovnog fakulteta u Äakovu kojega smo zamolili za komentar.
»Valja Å¡tititi kršćanski identitet i dopustiti da nas Duh Sveti vodi u životu«, rekao je na toj misi Papa, upozorivÅ¡i, kako izvješćuje Radio Vatikan, na osobe koje žele kršćanstvo pretvoriti u samo jednu lijepu ideju i na one koji uvijek traže novotarije u kršćanskom identitetu. »Kršćanski identitet je konkretan. Kršćanski je identitet skandalozan zbog križa, i stoga postoji iskuÅ¡enje da se rekne ne, da se želi izbjeći sablazan. Zatim ima i onih kojima su uvijek potrebne novotarije u kršćanskom identitetu, koji su zaboravili da su izabrani i pomazani, da imaju milost Duha Svetoga. Oni, primjerice – naÅ¡alio se Papa – traže vidioce koji govore o pismu koje će Gospa poslati u 4 sata popodne. I od toga žive. MeÄ‘utim, to nije kršćanski identitet«. Tako Papine rijeÄi prenosi izvjestitelj Ike, i upravo potonje su mnoge logiÄno asocirale na MeÄ‘ugorje.
Reduciranje ideje
Dr. Raguž kaže da je Papa progovorio o kršćanskom identitetu koji vjernik prima od vjere u Isusa Krista.
– Pri tome je upozorio na dvije opasnosti gubitka kršćanskog identiteta. Prva opasnost je posvjetovnjaÄenje ili mondenost u smislu da se kršćanstvo svede na puki humanizam bez svjedoÄanstva Isusa Krista. Druga opasnost je razvodnjavanje kršćanstva koje se dogaÄ‘a tako Å¡to neki kršćani reduciraju vjeru na ideju, možda lijepu ideju, ali koja se Äovjeka ne tiÄe konkretno, odnosno tako konkretno da se dogodi obraćenje, promjena vlastitog života. Kršćanstvo nije ideja, nego konkretan susret s osobom, Isusom Kristom. Upravo u tomu kontekstu Papa govori i o opasnosti onih koji svoju vjeru temelje iskljuÄivo na ukazanjima. Papa govori o tim vjernicima kao onima koji stalno »trebaju novost kršćanskoga identiteta«. Drugim rijeÄima, ti se kršćani ne mogu pomiriti s tim da je kršćanski identitet jednom utvrÄ‘en u prihvaćanju Isusa Krista te kao takav zahtijeva ozbiljnost življenja vjere. Dakle, Papa je samo govorio o opasnosti – a Å¡to je opće miÅ¡ljenje svih nas teologa – koja se pojavljuje meÄ‘u onim vjernicima koji iskljuÄivo traže stalno nova ukazanja, umjesto da prihvate ozbiljnost već postojećeg kršćanskog života, kaže dr. Raguž.
Stalna ukazanja
Iz razgovora s mnogim meÄ‘ugorskim hodoÄasnicima možemo reći da su ukazanja zaista bila poÄetak, no isto tako ustvrditi da MeÄ‘ugorje odavno živi kao duhovna oaza privlaÄeći ljude koji traže mir, osmiÅ¡ljenje, vjeru; da živi hodoÄasniÄkim životom, molitvenim, ispovjednim, euharistijskim.
– Papa nije izravno spomenuo MeÄ‘ugorje, ali ipak neizravno, jer je MeÄ‘ugorje jedino hodoÄasniÄko mjesto gdje se stalno dogaÄ‘aju ukazanja. U tom smislu se Papina propovijed može shvatiti kao kritika onih vjernika u MeÄ‘ugorju koji vjeru shvaćaju neozbiljno, kao iÅ¡Äekivanje uvijek novih ukazanja, umjesto da se ozbiljno susretnu s Kristom. I danas se i u MeÄ‘ugorju može vidjeti takva religioznost. UnatoÄ toj kritici, ne bih rekao da je to Papa govorio zato da bi iznio neki negativan sud o ukazanjima kao takvim u MeÄ‘ugorju, niti o vjernicima koji tamo dolaze, nego samo o onim vjernicima koji vjeru doživljavaju kao spektakl. A to je upravo razvodnjeno kršćanstvo. Ozbiljni pak kršćani imaju vjeru u Krista i to odreÄ‘uje njihov identitet bpz.ba